De meisjes aan het voetballen en ....... Schorpioenen

25 februari 2015 - Montagu, Zuid-Afrika

Voetbal was een echt succes bij de meisjes. Helaas waren het maar twee groepen maar ze waren super enthousiast. We begonnen met een kleine warming-up want er was elke keer maar een kwartier speeltijd.
De lessen op de W.A. Rossouw school duren maar een half uur, beetje kort om echt iets neer te zetten.
Dus vlug aan de slag!
De wedstrijd was echt leuk, ze genoten zichtbaar van het spel en hadden het naar hun zin. Ze waren echt fel. Grappig dat ze soms in de war waren en dachten dat ze met netbal bezig waren want soms werd de bal gewoon met de handen gespeeld of gepakt. In eerste instantie schrokken ze daarvan maar meteen daarna lagen ze helemaal in een deuk.
De tweede wedstrijd was een veel grotere groep, deze waren nog veel enthousiaster dan de voorgaande groep. Af en toe werd er flink gegild en heel veel gelachen.
De groepsfoto na afloop hoorde er natuurlijk ook bij.

We zijn ook de natuur ingegaan voor natural science. Het was de bedoeling dat de kinderen planten gingen bestuderen. Sommige meisjes waren wel goed bezig en echt maar een paar jongens ook. De meeste jongens waren een beetje aan het klooien. Sommige gingen op jacht. Op een gegeven moment kwamen een jongen en een meisje gillend van de berg af. De jongen had een babyschorpioen in zijn hand en het meisje was doodsbang en probeerde weg te vluchten. Ik stopte de jongen en vroeg of ik hem mocht zien om natuurlijk een foto te maken.
Even later kwam er weer een jongen naar beneden maar deze keer met een joekel van een schorpioen die hij aan een stokje had geprikt. Zie de foto. Ook hij wilde de meisjes bang maken maar Attie werd heel boos en vertelde dat hij ook dood nog heel gevaarlijk is. Zeker de zwarte.
Hij vertelde me ook dat sommige mensen de schorpioenen vangen en ze door het hondenvoer malen. Hier schijnen de honden agressiever en waakser van te worden.
We zouden 's middags nog een keer gaan maar de kinderen waren heel vervelend en Attie wilde niet meer. Heel jammer.
Eigenlijk de rest van de middag niet veel meer gedaan.

Toen de school uit was snel even gedoucht om daarna naar een cricket wedstrijd te gaan. W.A. Rossouw tegen de openbare school van Montegu. de jongens speelden best goed maar de coach vertelde dat ze al vijf jaar niet meer hadden gewonnen van de openbare school. Hans kwam lang met Patricia en M&M om ook even te kijken. We konden de wedstrijd niet af zien want die duurde nog minstens anderhalf uur.

Toen Hans ons thuis had afgezet hebben we nog op Lisa gewacht want Liza en ik zouden nog een tour door Montegu krijgen van Hans. We hebben veel gezien. De meeste indruk maakte de sloppenwijk en hun eenvoudige begraafplaats. Liza was die middag bij kinderen in deze wijk op huisbezoek geweest en was daar zeer van ontdaan. Ze vond het moeilijk om er over te praten en wilde het eerst even laten zakken.
Vanavond eten bij Hanneke en Hans. Dit was heerlijk, Hanneke had heerlijk gekookt. Er was rundvlees met tomatensalade, salade van sla, komkommersalade en rijst.  Heerlijk!
Daarna nog even bijgekletsts. Later kwamen Anouk en Celine nog met hun collega's. Leuke relaxte avond!

1. L Smulders:
    26 februari 2015
    Het is overal hetzelfde. Meisjes pesten gebeurt hier ook.
    Wanneer kom je ook weer terug?