Terug naar Kaapstad, toer en de Tafelberg.

27 februari 2015 - Montagu, Zuid-Afrika

We konden uitslapen vanmorgen, geen school vandaag. Alhoewel, er stond een bezoek geplanned bij de Langerugskool in ........ We hoeven in ieder geval niet vóór de klas te staan. Om negen uur zou de bus vertrekken dus we konden rustig aan doen. Ik was erg vroeg wakker en ben er op een gegeven moment maar uit gegaan. Ik heb mijn reisblog weer bijgewerkt met een verhaal en foto's. Ik moet mijn fans toch trouw blijven.
Om zeven uur echt uit bed gestapt en mijn tas ingepakt zodat ik meteen klaar zou zijn voor de reis.

Om acht uur hebben we ontbeten, voor het laatst bij hotel Mimosa en om negen uur was iedereen beneden om de reis naar Kaapstad te aanvaarden.
Na ruim drie kwartier rijden kwamen we bij de Langerug Campus aan en werden we hartelijk ontvangen door de co-ordinator, Mrs cecile de Villiers.  Eerst even een voorstelrondje met alle leerkrachten en toen volgde een uitleg wat deze school precies doet.
Het is een school voor kinderen met special needs. Deze school is een school voor kinderen met een iets lager IQ, of kinderen met een ziekte als epilepsie, kinderen met zwaardere vorm van ADHD, kinderen met een autistisch spectrum etc. Indien het te zwaar wordt, komen kinderen niet in aanmerking voor deze school. We kregen ook een rondleiding door de school en deden daarbij enkele klassen aan. Hier konden we even meekijken. Een prachtige school met veel voorzieningen en daardoor een schril contrast met de scholen welke wij in Montagu bezochten. Wat ik wel erg jammer vind is dat kinderen met ouders zonder geld niet in aanmerking komen voor een verblijf op deze school, tenzij ze een sponsor hebben of tenzij ze in de buurt wonen. Heen en weer reizen van en naar Montagu is geen optie, dat ligt te ver weg. De kinderen moeten dan intern op de campus verblijven en dat kost een hoop geld. De arme kinderen kunnen dus helaas niet profiteren van de voordelen die deze school biedt.
Na het bezoek gingen we op weg naar Kaapstad met de bedoeling om deze reis af te sluiten als echte toeristen.
Eerst naar het hotel om de bagage op onze kamer te zetten. We hadden nog even de tijd om ons op te frisser. Daarna gingen we lopend de stad in om daar op de open stad tourbus te stappen, deze zou een sightseeing doen en alle mooie plekjes van de stad aan doen. Onderweg naar de bus kwamen we een aantal bedelaars legen, ze kregen allemaal wat geld van ons.
De bus kwam al snel en de eerste stop die we maakten was een toeristenmarkt. Dat vonden we allemaal geweldig. Er moest namelijk nog geshopt worden want daar was het nauwelijks toe gekomen. De vraagprijzen waren altijd veel te hoog dus er moest behoorlijk afgedongen worden om tot een redelijke prijs te komen. Iedereen scoorde wel wat. We hadden helaas niet al te lang de tijd want er stond ons nog een behoorlijke toer te wachten.
Helaas hoorden we dat de lift naar de Tafelberg gesloten was. Dat was echt heel jammer want indien het mooi weer is, moet het uitzicht overweldigend zijn. De toer was erg leuk. Met een oortje werd je op de hoogte gebracht van de geschiedenis van de stad. De rit naar de Tafelberg toe was enorm stijl en mooi. Wat een schitterende omgeving. Toen we uiteindelijk bij de lift aankwamen hoorde Hans dat hij net open was gegaan omdat het weer snel was opgeknapt. Wat een mazzel! Normaal staat er een behoorlijke rij maar we konden zo in de lift stappen zonder te hoeven wachten. Over het uitzicht is niet overdreven, inderdaad overweldigend. We konden niet richting Kaap de Goede Hoop kijken want dat was één dikke wolk. Maar de rest was echt prachtig. Toen we weer terug gingen naar de lift hoorden we dat er geen liften meer naar boven gingen i.v.m. de opkomende wind. Weer in de bus vertelde een andere Nederlander dat hij net een kaartje had gekocht maar toch niet mee naar boven mocht. De mazzel die we die middag hadden was dus erg groot. De rest van de toer was ook prachtig en weer aangekomen op het instappunt liepen we terug naar het hotel. 's Avonds nog één keer gezamenlijk gegeten bij het restaurant op de hoek bij het hotel. Morgen Robbeneiland.